Inaktivera taggar i Google Tag Manager för inloggade användare

Jon Täng
Av Jon Täng  |  3 januari, 2020

Att ladda pixlar och spåra trafik på inloggade användare är inte alltid önskvärt. Det förstör ju ofta statistiken och den data man försöker samla in. För att förhindra att taggar i Google Tag Manager aktiveras behöver man skapa en utlösare som identifierar om en besökare är inloggad eller inte.

Man kan använda sig av kakor (cookies) för att se om besökare är inloggade eller inte. Men kakor kan byta namn eller autogenereras med komplicerade nycklar, vilket innebär att funktionen kan sluta fungera.

Här kommer ett litet tips för hur du enkelt kan blockera taggar i Google Tag Manager för inloggade användare med hjälp av HTML-element på din webbplats. I mitt exempel visar jag hur man gör för en WordPress-webbplats, men metoden går att anpassa för andra CMS.

Steg 1: Skapa en variabel

Första steget är att skapa en variabel. Denna ska vara av typen DOM-element. Använd urvalsmetod CSS-selektor och ange en lämplig elementselektor. Selektorn ska endast användas på webbplatsen när användare är inloggade.

För en WordPress-webbplats är body.logged-in en bra selektor och som bara finns om en användare är inloggad på webbplatsen.

Spara variabeln med ett lämpligt namn.

Steg 2: Skapa en utlösare (trigger)

Andra steget är att skapa en utlösare, eller en så kallad trigger. Använd Sidvisning som Utlösartyp och sätt att utlösaren ska aktiveras på vissa sidvisningar.

Leta upp din variabel som händelse som ska aktivera utlösaren och sätt villkoret "är inte lika med null".

Spara din utlösare med ett lämpligt namn.

Steg 3: Uppdatera taggar

Tredje steget i processen är att leta upp de taggar du vill blockera för inloggade användare.

Redigera Utlösare för respektive tagg och lägg till din nya utlösare under Undantag. Spara sen din tagg.

Steg 4: Kontrollera och publicera

Steg fyra är att se till att allt fungerar. Gå in i läget Förhandsgranska och öppna sedan din webbplats. Kontrollera att taggar du uppdaterat blockeras när du är inloggad och aktiveras när du inte är inloggad.

Verkar allt fungera som det ska? Då är det vara att publicera dina ändringar.

Har du en fråga eller något knep i Google Tag Manager som du vill dela med dig? Lämna gärna en kommentar.

Jon Täng: digital marknadsförare och webbutvecklare

Jon Täng

Digital Marketing Specialist / Webbutvecklare

Jag är Marketing Specialist / Webbutvecklare på Bozzanova Reklambyrå i Vänersborg. Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Google Ads, Social Ads, WordPress och Webbutveckling är min vardag.

Copyright 2024 Jon Täng
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram