Certified SiteVision Website Developer

I går kom mitt diplom från SiteVision AB som säger att jag efter utbildning är numer en certifierad SiteVision-utvecklare, eller som det snyggt står: Certified SiteVision Website Developer. I och med min certifiering är nu Bozzanova Reklambyrå ett SiteVision certifierat partnerföretag.

SiteVision

SiteVision är en kraftfull plattform som kan användas för CMS (Content Management System), Intranät och e-handel med mera. Plattformen är responsivt och kommer med en mängd färdigbyggda moduler samt kräver ingen egen kod för att kunna arbeta med det.

Marknadsföring på nätet

Nyligen har jag börjat testa lite med annonser och annonsering för några av mina sajter. Dalslandsstuga, som är en stuga vi hyr ut i norra Dalsland, har jag provat att annonsera på Facebook. Dalslandssemester, som är en experimentsida, där jag testar bland annat Google Adsense och affiliate-annonsering på samt nyligen även en annonskampanj på Facebook.

Facebook-annonsering

De annonser jag testat är annonser för att få folk att gilla facebooksidan. Mina annonskriterier har varit väldigt specifika och med den valda målgruppen och annonsbudgeten skulle jag ha en möjlighet att nå 2000-8000 personer per dag. Jag är dock väldigt förvånad över resultatet.

Min första kampanj för Dalslandsstuga riktade sig mot boende i Europa, snarare Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Österike. De skulle vara i ett förhållande av något slag och 25+. Intressen skulle bland annat vara friluftsliv och golf. Totalt nådda personer i kampanjerna blev ca 1000, alltså rätt långt ifrån 2000-8000 per dag och majoriteten av personerna som har gillat sidan verkar inte alls stämma överens med den målgrupp jag riktat annonsen mot i kriterierna.

Min andra kampanj var för Dalslandssemester och riktade sig till dalslänningar – boende i Dalsland. Kriterierna var boende i Åmål, Ed, Mellerud, Färgelanda och Vänersborg med 40 kilometers omnejd och vara 25+. I övrigt skulle de gärna vara i ett förhållande och prata svenska eller engelska. Med dessa kriterier skulle kampanjen ha en räckvidd på 1900-5000 personer/dag. Denna kampanj är inte färdig än, men även här verkar det som att annonsen inte träffar målgruppen riktigt rätt.

Annonser på hemsidan

På Dalslandssemester testar jag mig fram med annonsering. Jag testar Google Adsense och några så kallade Affiliate-nätverk. De jag hittills har registrerat mig på är Adtraction och Tradedoubler, som ska vara några av de största på den svenska marknaden. Men här håller jag ju på att bygga upp ett innehåll, så jag får återkomma med utfallet.

Slutord

Min tanke med att testa annonsering på nätet är att lära mig mer om vad som fungerar, så jag kan rekommendera till mina kunder om hur, var och när. Så nu är jag nyfiken på vad du tänker om annonsering på nätet. Vill du att jag ska testa något? Har du tips på hur jag kan göra bättre? Kommentera gärna.

Hyr stuga i Dalsland

Hyr stuga i Dalsland! Min stuga då alltså. Tidigare i år blev jag nämligen delägare i en stuga i Dalsland. Vi använder oss av Novasol, som agent, där man kan hyra vår Dalslandsstuga. Som en liten bisyssla, till uthyrningen och det vanliga arbetet på Bozzanova, hade jag tänkt att jag skulle använda stugan som ett sätt att hjälpa andra företag och verksamheter inom besöksnäringen med marknadsföring. Detta kan vara andra boenden, restauranger, event, affärer, med mera i Dalsland. Idén är enkel: Betalar man mig en slant, så kan jag publicera något åt dem på hemsidan, eller de sociala kanaler, som vi använder till stugan.

Hyr stuga i Dalsland. Perfekt för golfsemester. Hyr Dalslandsstuga

Om vår Dalslandsstuga

En utbyggd Dalslandsstuga med härlig panoramautsikt över en bedårande liten sjö. Njut av den dalsländska naturen på närliggande vandringsleder. Du kan även göra utflykter med t ex dressin eller kanot. Det finns gott om bär och svamp i skogarna och fisk i sjöarna (fiskekort krävs) i närområdet. Stugan ligger dessutom bara några minuter bort finns en av Sveriges bästa golfbanor – Forsbacka Golfklubb. I vår stuga bor du avskilt och ostört, men har ändå endast 15 km till Åmål – en idyllisk småstad vid Vänern – som erbjuder ett rikt utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.

I stugans nedre plan finns kök och vardagsrum med öppen planlösning och öppen spis för mysiga hemmakvällar. På övre plan finns 3 sovrum med totalt 7 bäddar och barnsäng. Övervåningen når man via en smal och brant trappa. Utomhus finns tre uteplatser, varav en är under tak, där man kan njuta av den lugna miljön och den vackra utsikten från morgon till kväll. 30 meter från huset finns privat bad- och båtplats. Stugan har internet och TV med internationella kanaler, via fiber.

Hyr stugan via Novasol
Novasol har öppnat bokningen för säsong 2016. Hyr din semesterstuga idag!

Marknadsför besöksnäring i Dalsland

Vill du få lite extra skjuts i marknadsföringen för ditt företag, eller event, i Dalsland? Kontakta mig för mer information – contact@jontang.se.

Glöm inte att följa Dalslandsstuga på sociala medier. Vi finns på Facebook, Google+, Instagram och Twitter.

Något har vi gjort rätt för Vänersborgs frisörer

Vi på Bozzanova har hjälpt några av Vänersborgs frisörer i centrum med deras hemsidor under det senaste året. Några har vi även hjälpt med profilering via Google MyBusiness. Nu i veckan tittade vi lite på Googles sökresultat och blev väldigt glada över vårt resultat.

Frisör Vänersborg Google sökresultat

I Googles listning av lokala företag listas våra kunder: Prins Frisersalong, Just Hair, Salong Wikström & Norrman och Hairways Frisörsalong.

Frisör Vänersborg Google sökresultatI sökresultatet ligger också våra kunders hemsidor i topp 6. Detta tycker vi är riktigt kul. För det ger oss bekräftelse på att vi gör rätt. Att vårt egenutvecklade ramverk och hemsidekoncept Novastyle ger ett bra resultat.

Speedmeeting med ACT och City Trollhättan

Speedmeeting med ACT och City Trollhättan

Idag var jag och representerade Bozzanova Reklambyrå på ett frukostmöte, med speedmeeting, arrangerad av ACT och City Trollhättan.

Det var ett trevligt och avslappnat möte med många intressanta och potentiellt nya kunder i från Trollhättans centrum. Man hann inte med så mycket säljande, men det gjorde egentligen inte så mycket. Istället fick man en chans att lugnt och avslappnat att presentera sig och sitt företag, samt lyssna av vad företagen har för behov och önskemål.

Dagens möte var det första av vårens många möten och mingel. Nästa möte/mingel för min del blir nog Minälvs frukostmöte den 6:e februari – Be your brand. Nu ska jag smälta dagens information och briefa mina kollegor. Sen kan vi gå på offensiven och sälja in genomtänkta koncept till dagens mötesdeltagare.

Tack till ACT och City Trollhättan, samt alla andra som var med idag!