Be your brand! – en tanke som avslutar denna vecka

"Be your brand" Minälv

Be your brand hette dagens föredrag på Minälvs mingelfrukost och gjordes av Fredrik Zander från profilkedjan New Wave Mode. Det var helt klart ett inspirerande föredrag. Ett sånt som får en att börja fundera på vad man själv ska göra för att hela tiden vara och stärka sitt varumärke.

Mitt schema denna arbetsvecka på Bozzanova har verkligen varit fullbokad. Tre hemsideutbildningar varav en på distans via skype, ett fotoskjut där vi tog personalfoton till en hemsida, två hemsidelanseringar och givetvis en del programmering på pågående webbprojekt. Veckan avslutades med en bra fredag med Minälv-mingel och efter det blev det en goo-fika med Laila (Social And Share) på kontoret.

Innan vi tog helg satt jag och Johanna och spånade mer på frasen ”Be your brand” och hur vi kunde anamma detta mer hos oss och i vårt arbete på Bozzanova. En lång lista med punkter fick vi ihop. Nästa vecka får vi börja avverka dessa punkter.

Trevlig helg!

Inspiration till kreativitet med Teo Härén

Teo Härén på UF-mässa i Vänersborg

I torsdags gjorde jag ett kort besök på UF-mässan i Vänersborg för att lyssna och inspireras av kreativitetsföreläsaren Teo Härén. Jag har tidigare varit på en föreläsning av hans bror Fredrik, som föreläser i samma ämne, så jag visste att det skulle vara bra och inspirerande.

Själv tycker jag att jag är en ganska kreativ person. Jag arbetar hela dagarna med att hitta på kreativa lösningar på problem. Men min känsla, när jag gick från föreläsningen, var att man är så inrutad, trångsynt och inte alls så kreativ som man tror.

Hela föreläsningen gick ut på att få oss i publiken att släppa spärrarna, att sluta hålla oss inom boxarna, att bli mer kreativa, att få ett bättre liv. För att ge oss detta gjorde Teo några kreativitetsövningar med publiken. Vid första omgången av övningarna så gjorde 90 % fel. Det vill säga att vi inte använde vår kreativitet för att lösa uppgifterna, utan använde våra inprogrammerade färdigheter och svarade ”rätt” svar så fort som möjlig. Vid andra försöket i övningen hade kreativiteten ökat hos publiken, då vi gjorde rätt och tänkte fram fler lösningar på samma problem.

En annan övning, som vi fick i läxa att göra, var att under någon timme tillsammans med sin partner/vän/medarbetare göra följande:

  1. Fråga personen vad som den behöver för att vara kreativ.
  2. Dela med sig av det man själv behöver för att kunna vara kreativ till personen.
  3. Ge varandra det som behövs för att man ska kunna vara kreativ.

Dessa tre steg skulle ge en mer kreativ och lyckad vardag enligt Teo, som själv har testat detta. I skrivande stund har jag själv ännu inte hunnit pröva denna övning, men ska så fort det går.

Får du chansen att gå på en föreläsning med Teo eller Fredrik. Ta den! Du kommer få dig en tankeställare som troligtvis leder till något bra.

Hitta mer information om Teo och Fredrik Härén.

Hur man skriver på bloggen

Billie Hillier ger tips, på Reno-Tahoe WordCamp, om hur man gör bra blogginlägg i sin föreläsning: ”How to Make Readers & Search Engines Love Your Content”. Fånga läsarnas uppmärksamhet och håll kvar dem på hemsidan samt fånga sökmotorernas uppmärksamhet.

En sak som hon går igenom, som jag gått tagit upp i ett annat inlägg här på bloggen tidigare, är optimering av bilder. Andra bra delar i föreläsningen är bland annat hur man skriver bra rubriker och länktexter.

Här finns bildspelet till filmklippet.

Tips om social marknadsföring och personligt varumärke

Bret Simmons håller ett inspirerande föredrag på WordCamp i Reno/Tahoe om Social Business and Personal Branding. Det vill säga hur du ska arbeta socialt med ditt företag, arbeta socialt med din hemsidas innehåll, samt hur du ska bygga ditt personliga varumärke.

Bret pekar på hur viktigt det är, om man vill bygga upp sitt varumärke, att vara aktiv på internet i sin sociala marknadsföring och sitt personliga varumärkesbyggande. Några tips i hur man gör detta är genom att:

  • ha ett aktivt och bra innehåll på hemsidan genom en blogg. Dels för att sprida budskap och dels för att bygga upp ett stort innehållsindex.
  • vara aktiv och finnas på så många sociala medier som möjligt och dela bloggens innehåll, samt se till att bloggen och hemsidans innehåll är navet i all informationsspridning (inbound marketing).
  • vara aktiv genom att blogga om andra, eller kommentera på andras hemsidor/bloggar, som har en relevans med ditt eget varumärke.
  • vara personlig, d.v.s. att visa sitt namn, istället för att gömma sig bakom ett företagsnamn. Personlighet bygger relationer till besökare och kunder.

Läs mer från Bret i detta ämne.