Denna vecka har jag kikat lite närmare på SEO i WordPress och struktur på permalänkar i WordPress. SEO-företaget Jajja hade nyligen kontaktat en av våra kunder och skrämt upp dem med att de inte fanns med i Googles sökresultat. Detta var så klart inte sant. Dessutom hade Jajja-konsulten till och med gjort sökning mot fel domän. Men detta tände en liten gnista i mig om att jag måste trimma mina kunskaper i SEO, speciellt SEO för WordPress.

SEO i WordPress

WordPress.tv är en underbar källa till inspiration om alla möjliga ämnen kring WordPress. Två klipp jag tittat på, flera gånger, de senaste dagarna är Justin Briggs – SEO in WordPress och Brian Rotszteins – SEO and content marketing with WordPress nyligen inspelade på två olika WordCamps. Dessa två herrar verkar ha lång erfarenhet inom SEO. Däremot kommer de med lite olika och motstridiga tips om placering av sökord.

Justin Briggs bildspel till videon SEO in WordPress

Brian Rotszteins bildspel till videon Seo and content marketing with wordpress

Justin Briggs ger många fina tips om verktyg och tillägg för att arbeta med SEO i WordPress. Brian Rotsztein ger en bra grund till hur du ska ta fram en strategi för att marknadsföra ditt innehåll. Det finns några, som jag tolkar det, konflikter mellan informationen man får i dessa två videos. Brian påstår gällande sökord i titeln, att man ska, eller kan, ha upp till åtta sökord på de ca 70 tecken man har, samt att man aldrig ska upprepa sitt varunamn. Justin hävdar att man ska ha en tydlig läsbar och innehållsinriktad titel, givetvis med ett eller flera sökord och att man helst avslutar med varunamnet. Alltså att man inte ska ”packa” in sökord i titeln, då detta kan tolkas som spam. Detta ska jag givetvis försöka testa på något bra vis.

Snabbare permalänkar

I arbetet har vi av lite slentrianmässig vana satt permalänken till /%postname%/ utan att egentligen tänka på varför och vad det egentligen innebär. /%postname%/ ger klart den snyggaste länkstrukturen samt bäst för SEO, men innebär det något mer?

Jag gjorde lite research av en helt annan anledning och letade efter lite information om permalänkar när jag kom över några intressanta artiklar. En av artiklarna jag trillade på var So really, don’t use just /%postname%/ as your permalink structure av Chris Coyier, som bland annat driver bloggen CSS-tricks. I artikeln går Chris i genom problematiken med att WordPress gör väldigt sökningar (queries) i databasen på bloggposter. Med hjälp av några inom WordPress-communityn så får Chris reda på att om man använder /%postname%/ så kan inte WordPress göra skillnad på inlägg och sidor. Har man då en blogg med massor av inlägg så måste WordPress med hjälp av textsökningar leta fram rätt post för visning. Det man behövde göra var att på något sätt underlätta för WordPress och tala om att objektet, som ska hittas i databasen, är ett inlägg och inte en sida.

Några alternativ man kan ta till för att snabba upp databassökningen är att sätta permalänkarna till:

  • /%post_id%/%postname%/
  • /%year%/%monthnum%/%postname%/
  • /%category%/%postname%/

Enligt WordPress ska detta vara fixat sedan WordPress 3.3. Så jag var tvungen att pröva själv. Efter mina egna tester så verkar det som om man får ett litet snabbare resultat, om man använder någon av permalänkarna ovan. Så jagar man millisekunder kan det nog vara något man kan se över och testa. Annars funkar det bra med /%postname%/ som permalänk.

Publicerat av Jon Täng

Arbetar som webbutvecklarereklam- och webbyrån Bozzanova AB i Vänersborg. Dagarna fylls med WordPress, PHP, jQuery, HTML5 och CSS3.

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *