Bli av med Referrer Spam i Google Analytics

Stoppa Referrer SPAM i Google Analytics

Den senaste tiden har så kallade Referrer Spam i Google Analytics blivit allt mer vanligt. Under Förvärv och Referral i Google Analytics ser man ofta trafik från domäner som semalt.com, social-buttons.com, simple-share-buttons-com. Detta är Spam-robotar (Bot) som surfar runt på din sajt och förstör din statistik i Google Analytics.

Boten mot Referrer Spam

Man kan välja att filtrera bort dessa i Google Analytics antingen genom att använda sig av Botfiltrering, som du hittar under Inställningar för rapportvy, eller under Undantagslista för länk som du hittar under Spårningsinformation kan du lägga till Spam-domäner. Men att använda filter i Google Analytics ska man vara lite försiktig med, då man lätt kan förstöra sin webbplatsstatistik.

Ett annat sätt är att stoppa dessa Spam-robotar direkt på din sajt. I din .htaccess-fil kan du klistra in följande rader, där jag har lagt till några vanliga SPAM-domäner .

Läs mer om kampen mot spam på WordPress.org.

Har du andra bra tips om hur man blir av med Spam-robotar? Dela gärna med dig i kommentarsfältet.

10 tips för din Facebook-sida

10-tips-facebook

Facebook är en av de sociala plattformarna där man kan dra in mycket trafik ifrån till sin hemsida. Men Facebook har det senaste året gjort det allt svårare för Facebook-sidor att synas i flödet och spridas. Här kommer några tips för att få bättre spridning på Facebook.

10 Facebook-tips

1. Matcha ditt innehåll. Se till att matcha ditt innehåll på Facebook mot din verksamhet och din Facebook-publik. Ämnet ska vara relevant mot din verksamhet och dina besökare.

2. Se över dina ämnen. Lär dig vilka ämnen som fungerar mot din Facebook-publik. Läs på och ta reda på hur du ska utforma dina ämnen mot din publik.

3. Fixa dina inställningar i Analytic. Se till att göra inställningar i Google Analytics för att kunna spåra trafiken rätt i från Facebook. På så vis kan du se om dina inlägg driver trafik till din hemsida som du tänkt.

4. Använd rätt rubrik. Rubriken spelar större roll än innehållet för tjäna det första initiala klicket. Skriv en rubrik som väcker känslor och engagemang.

5. Gör det visuellt. Visuella inlägg tenderar att generera mer engagemang än icke visuellt innehåll. Posta ditt inlägg tillsammans med en bild eller grafik som hör till ämnet.

6. Publicera vid rätta tidpunkten. Tidpunkten för publiceringen av inlägg på Facebook betyder fortfarande lite, men inte lika mycket som det brukade.

7. Inläggets drivkraft. Den riktigt stora drivkraften för spridning på Facebook är den procentuella andelen som ser posten och interagerar med den (klickar, delar och gillar). Men Facebook tar också med aktiva läsare i beräkningen.

8. Varumärke. Varumärkes-sidor på Facebook har fått begränsad synlighet. Detta gör det möjligt för privata profiler får mer uppmärksamhet och spridning.

9. Har du bra ROI? Om din Facebook-sida har bra intresse (ROI -Rate Of Interest) satsa på annonser för att öka synlighet och spridning.

10. Facebook-spelet. Facebook har gjort spelet svårare för de som har Facebook-sidor, men användarna är fortfarande de samma. Gör innehåll som engagerar och väcker känslor så finns möjligheten till spridning.

Sammanfattning

Lär dig din målgrupp och hitta det som triggar trafik på Facebook, sökord, fraser med mera. Laborera med rubriker, texter, bilder och video i dina Facebook-inlägg. Använd dig av statistiken från Google Analytics och Facebook Insights för att dra slutsatser om vad som är rätt väg.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter om vad du gjort för att lyckas med din Facebook-sida i en kommentar.

Hitta ditt blogginnehåll: 2 tips till bloggare

I min yrkesroll som webbutvecklare ser jag ofta att kunder kämpar och ofta misslyckas med sitt innehåll, eftersom det inte riktigt har allt. När man ska fylla sin blogg, eller hemsida, med bra innehåll så kan det ibland vara svårt att hitta bra material, som t.ex. bilder och relevanta länkar till sitt ämne. Visst kan man söka efter fria bilder och passande innehåll på Google, men man kanske inte riktigt får riktigt bra fullträffar som passar ämnet man vill göra ett blogginlägg om.

Här kommer två bra tips till dig som bloggar med WordPress, eller andra via andra plattformar med för den delen.

Gratis bilder från Pixabay

Pixabay:  Gratis bilder (free images)Tjänsten Pixabay erbjuder gratis bilder och illustrationer som är publicerade under Creative Commons Public Domain. Det vill säga att verken är utan upphovsrätt och är fria att använda och ändra i. Pixabay är ett nätverk (community) av fotografer och illustratörer som väljer att publicera sina verk under denna Creative commons-licens. I augusti 2014 fanns mer än 240 000 gratis bilder och illustrationer.

Även DU kan bidra med material till tjänsten. Genom att skapa ett konto och börja ladda upp dina bilder och illustrationer kan du ”återbetala” för det du använt (vilket jag tycker att du ska göra).

plugin-pixabay-images

För WordPress-bloggaren har Pixabay även ett WordPress-plugin, som gör att du får tillgång till alla deras bilder i media-rutan när du skapar inlägg och sidor. Den enda nackdelen som jag ser det med detta plugin är att filnamnet blir inte bra sökoptimerat direkt. Men det kan man ju lösa senare med till exempel tillägget Media file renamer.

Hitta innehåll med Google Alerts

Google Alerts WordPress

När man bloggar vill man hitta artiklar, nyheter och blogginlägg som hör till det ämne som man själv bloggar om. Med Google Alerts kan du prenumerera på innehåll baserat på fokusord och fraser. På så vis kan man hitta ämnen som ”trendar” och artiklar som hör till sitt blogg-ämne. I Alerts kan du göra en mängd inställningar, som du ser i bilden ovan. Sedan får man en överskådlig sammanställning, utefter det tidsintervall man valt, med material från nyheter och bloggar som Google har indexerat.

Börja fyll ditt blogginnehåll nu

Detta var mina två enkla tips om blogginnehåll – Pixabay och Google Alerts. Givetvis finns många fler tjänster och bra funktioner där ute på internet. Men jag hoppas detta ger dig lite fart och inspiration till ditt fortsatta bloggande.

Har du fler tips på tjänster för bra blogginnehåll? Dela gärna med dig med en kommentar.

Snabba upp din hemsida

Jag har i dagarna laborerat lite med att trimma hastigheten på hemsidan genom bland annat ange några kommandon i .htaccess-filen. Det finns även plugin till WordPress som man kan använda för att få samma funktion utan att behöva utan själv redigera i .htaccess-filen. Men med fler plugin i WordPress-installationen blir hemsidan långsammare att ladda.

OBS! Se till att du har en fungerande kopia av din .htaccess-fil, för många av dessa inställningar kan göra att din hemsida slutar fungera om din server inte har stöd för vissa kommandon.

Komprimering med GZIP

Det första man kan göra är att se till att ens webbhotell/webbserver stödjer komprimering med Gzip. Detta kommer reducera laddningstider betydligt. Infoga följande stycke kommandon i din .htaccess-fil. Testa sen om din hemsida komprimeras med verktyget Check GZIP Compression och med hur mycket bandbredd som sparas. Min egen startsida komprimerades med 79,5%.

Använd cache-minnet

Nästa steg är att se till att besökarens webbläsare använder sig av cache-minnet. Ofta gör webbläsaren det automatiskt, om man inte har inaktiverat historik, men man kan hjälpa den genom att tala om för den vad och när saker ska hämtas. På så vis kommer hemsidan laddas fortare.

I stycket nedan finns några kommandon för .htaccess-filen för att styra cachelagringen. Google rekommenderar en tidperiod på minst en vecka (604800 sekunder) för text-sidor. Övriga filtyper har jag satt till 30 dagar (2592000 sekunder). Enligt Google ska man också använda sig av Etag eller Last Modified

Jag har även lagt till keep alive-kommando. Detta kommando gör att vid laddning av hemsidan kommer webbläsaren ladda hem filer från webbservern utan att göra en förfrågan till servern först.

I din WordPress-installation kan du använda dig av plugin som t.ex. W3 Total Cache eller WP Super Cache för att hantera både Gzip och cachelagring.

Komprimera bilder

Ofta så används allt för stora bilder på hemsidor. Bilderna kommer oredigerade direkt från kameran, eller är egentligen inte avsedda för att visas på en hemsida.

Innan uppladdning bör man i alla fall anpassa bilden i höjd och bredd, så den inte överstiger skärmens upplösning. 1920 x 1200 är idag ett ganska vanligt mått på skärmupplösning. Har man tillgång till Photoshop så finns verktyget Spara för webben som man bör använda. Spara också bilden i rätt filformat (se bild).

Google: hur man väljer rätt filformat för bild

Nästa steg är att använda ett smush-verktyg (även om man har använt Photoshops Spara för webben). Ett exempel på sådant verktyg är Smush.it, som finns både som webbtjänst och plugin till WordPress. Verktyget komprimerar och optimerar bilder förlustfritt, d.v.s. att komprimeringen inte ska påverka kvalitén på bilden.

Trimma din WordPress-hemsida

Optimera databasen
I WordPress autosparas det mesta som standard. Detta innebär att databasen blir full av poster som inte är direkt viktiga för hemsidan. Med pluginet WP Optimize kan du rensa upp databasen. Glöm inte att göra backup först.

För att frigöra ytterligare några resurser, för snabbare sidladdning, bör man stänga av pingbacks, trackbacks och revisions i sin WordPress-installation.

Diagnostisera resurser
Om du använder många plugins kan din WordPress-hemsida bli slö. Med pluginet P3 kan man göra diagnos över hur mycket resurser alla olika delar i din WordPress-installation använder.

Minifiera CSS- och JS-filer
Det tema och alla plugin som används på hemsidan inkluderar ofta en mängd CSS- och JS-filer, och ofta inte på rätt ställe. När många filer ska laddas blir hemsidan slö. Och ligger filerna i fel ordning kan vissa saker hindras att börja laddas, vilket gör sidan ännu mer slö. Med pluginet Better WordPress Minify kan man paketera/minifiera CSS- och JS-filer till ett färre antal laddningar och att de laddas på rätt ställe, vilket kommer snabba upp hemsidan.

Kom ihåg!
När du inte längre använder ett plugin, eller om det är ett plugin som inte har direkt nödvändig funktionalitet för hemsidan eller besökaren, avaktivera det (och helst avinstallera det) så det inte längre drar resurser från din hemsida.

Verktyg

Pagespeed insights

Check Gzip Compression

Smush.it

Läs mer…

Apache: mod_headersmod_deflatemod_expires

Google: Enable compression, Leverage browser caching, Optimize images

Snygga externa länkar i WordPress

Idag har jag färdigställt en liten funktion för att få snygga externa länkar på en WordPress-hemsida eller blogg. Funktionen kollar alla länkar i content, eller den sträng man väljer att hook:a med add_filter, ifall det är en intern eller extern länk. Den gör också en koll ifall samma länk finns i innehållet, så att det inte blir flerutskrift av markeringen i strängen. Se resultatet här: WordPress.org

Denna kod lägger till ett element med en Font Awesome-ikon. Vill du lägga till något annat efter den externa länken byter du bara ut <i class="fa fa-external-link"></i> mot ett bildelement eller liknande.

Prova gärna koden och kom med feedback. Klistra bara in den i din functions.php-fil. Om du använder dig av koden ska du länka tillbaka till denna hemsida (jontang.se) med ett erkännande.

EDIT: Koden har fått en liten uppdatering för att klara länktexter med å-ä-ö.