Vill du ha ett läckert och dynamiskt galleri i dina poster på din WordPress-sajt? Tycker du att det är lite tråkigt med WordPress standardgalleri med fyrkantiga bilder? Då kommer ett tips på en enkel lösning här med Masonry.
Denna vecka har jag kikat lite närmare på SEO i WordPress och struktur på permalänkar i WordPress. SEO-företaget Jajja hade nyligen kontaktat en av våra kunder och skrämt upp dem med att de inte fanns med i Googles sökresultat. Detta var så klart inte sant. Dessutom hade Jajja-konsulten till och med gjort sökning mot fel domän. Men detta tände en liten gnista i mig om att jag måste trimma mina kunskaper i SEO, speciellt SEO för WordPress.
Google sätter stort värde i trovärdighet, både när det gäller själva webbsidan men också när det gäller författaren. Därför är det viktigt att berätta, eller snarare informera Google om vem som står för publiceringen och vem eller vilka det är som skriver.
För att få en bra sådan indexering behöver man ta sig igenom några steg.
Om du har en hemsida eller blogg. Kolla om du kan använda dig av avancerade utdrag (rich snippets) i ditt innehåll. Detta snyggar upp ditt sökresultat, som t.ex. Bozzanovas kund Minälv, vars sökresultat, som visas ovan, jag fixade till för ett tag sen. För att få till detta utseende behövde jag endast lägga till rich snippets-taggar för datum, namn och en länk till eventinformationen.
Bildinställningar i WordPress. Använd dessa för att sökmotoroptimera ditt innehåll.
Många lägger ner väldigt mycket tid på att sökmotoroptimera sitt innehåll på sina hemsidor, och då framför allt när det gäller texter. Man analyserar dem och optimerar dem mot diverse sökord och fraser. Men det finns mycket mer i ett innehåll än bara texten som Google och andra sökmotorer tittar på. Bilder är en sån del av innehållet.
Men väldigt många glömmer helt av att tänka på bilden. Jag själv är inget undantag. Man klickar en bild med kameran. Laddar upp den till ett passande textinnehåll, som man suttit och filat på ett tag, och sen publicerar man. Fort ska det gå. Men att lägga någon minut extra på att sökmotoroptimera en bild till innehållet kan ge mycket tillbaka till hemsidan.
Vad ska man då tänka på när det gäller att sökmotoroptimera bilder? Här kommer några tips:
Bildens storlek (bredd x höjd)
En bild direkt från kameran är i många fall alldeles för stor. Som tur är genererar ju WordPress fördefinierade bildstorlekar som ska passa innehållet, men originalfilen behöver med all säkerhet inte vara större än 1920 x 1200 pixlar. Beskär bilden till en lämplig storlek för sitt eget samt hemsidans innehåll.
Bildens storlek (bytes) En bild direkt från kameran är inte komprimerad. Inte heller om den är omsparad för webb i Photoshop (även om den då är något bättre komprimerad). Tunga bildfiler får minuspoäng vid SEO, så använd gratis komprimeringstjänster som t.ex. Smush.it eller TinyPNG för att optimera filstorlekarna.
Bildens filnamn
Vad säger filnamnet DSC102243.jpg om bildens innehåll? Döp om filen passande till innehållet i bilden. Se också till att bildens filnamn har samma ord som textinnehållet är sökoptimerat mot. Tänk även på att undvika tecken som åäö och mellanslag i filnamn, då webbläsare och servrar kan ha problem med dessa.
Bildens beskrivning
Alternativ text, eller bildens alt-tagg, är den viktigaste. Denna ska beskriva bilden och även här ska man försöka få med samma ord som textinnehållet är sökoptimerat mot.
Bildtext
Ibland kan det även trevligt och passande med en bildtext, en s.k. caption. Precis som tidigare så ska denna text ge mervärde till bilden samt innehålla sökord som textinnehållet är optimerat mot.
Kom ihåg att inte återanvända samma textstycke/-fras om och om igen. Texter ska variera, annars kan de tolkas som spam och få dåligt SEO-värde.
Lite merläsning om bildoptimering finns på följande länkar: