10 tips för din Facebook-sida

Jon Täng
Av Jon Täng  |  22 februari, 2015
10-tips-facebook

Facebook är en av de sociala plattformarna där man kan dra in mycket trafik ifrån till sin hemsida. Men Facebook har det senaste året gjort det allt svårare för Facebook-sidor att synas i flödet och spridas. Här kommer några tips för att få bättre spridning på Facebook.

10 Facebook-tips

1. Matcha ditt innehåll. Se till att matcha ditt innehåll på Facebook mot din verksamhet och din Facebook-publik. Ämnet ska vara relevant mot din verksamhet och dina besökare.

2. Se över dina ämnen. Lär dig vilka ämnen som fungerar mot din Facebook-publik. Läs på och ta reda på hur du ska utforma dina ämnen mot din publik.

3. Fixa dina inställningar i Analytic. Se till att göra inställningar i Google Analytics för att kunna spåra trafiken rätt i från Facebook. På så vis kan du se om dina inlägg driver trafik till din hemsida som du tänkt.

4. Använd rätt rubrik. Rubriken spelar större roll än innehållet för tjäna det första initiala klicket. Skriv en rubrik som väcker känslor och engagemang.

5. Gör det visuellt. Visuella inlägg tenderar att generera mer engagemang än icke visuellt innehåll. Posta ditt inlägg tillsammans med en bild eller grafik som hör till ämnet.

6. Publicera vid rätta tidpunkten. Tidpunkten för publiceringen av inlägg på Facebook betyder fortfarande lite, men inte lika mycket som det brukade.

7. Inläggets drivkraft. Den riktigt stora drivkraften för spridning på Facebook är den procentuella andelen som ser posten och interagerar med den (klickar, delar och gillar). Men Facebook tar också med aktiva läsare i beräkningen.

8. Varumärke. Varumärkes-sidor på Facebook har fått begränsad synlighet. Detta gör det möjligt för privata profiler får mer uppmärksamhet och spridning.

9. Har du bra ROI? Om din Facebook-sida har bra intresse (ROI -Rate Of Interest) satsa på annonser för att öka synlighet och spridning.

10. Facebook-spelet. Facebook har gjort spelet svårare för de som har Facebook-sidor, men användarna är fortfarande de samma. Gör innehåll som engagerar och väcker känslor så finns möjligheten till spridning.

Sammanfattning

Lär dig din målgrupp och hitta det som triggar trafik på Facebook, sökord, fraser med mera. Laborera med rubriker, texter, bilder och video i dina Facebook-inlägg. Använd dig av statistiken från Google Analytics och Facebook Insights för att dra slutsatser om vad som är rätt väg.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter om vad du gjort för att lyckas med din Facebook-sida i en kommentar.

Jon Täng: digital marknadsförare och webbutvecklare

Jon Täng

Digital Marketing Specialist / Webbutvecklare

Jag är Marketing Specialist / Webbutvecklare på Bozzanova Reklambyrå i Vänersborg. Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Google Ads, Social Ads, WordPress och Webbutveckling är min vardag.

Copyright 2024 Jon Täng
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram