Digital marknadsföring är ett ämne jag brinner för. Mitt intresse för sökmotoroptimering (SEO) har alltid funnits. Men under senaste åren har även sökmtormarknadsföring (SEM), Paid Social; marknadsföring i social media (SMM), och optimering av sociala kanaler (SMO) blivit mer och mer intressant. I grund och botten har dessa delar en gemensam nämnare - Användaren.
Sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) har länge varit ett stort intresse hos mig. Att med hjälp av data från olika analysverktyg hitta möjligheter till förbättring på en hemsida tycker jag är superkul.
Hemsidan är den viktigaste kommunikationskanal ett företag eller en organisation har. Den ska trimmas och underhållas dagligen. Den är och ska vara navet i all kommunikation eftersom det är den enda kanal som man äger själv.
Sökmotorannonsering eller SEM (Search Engine Marketing) är ett riktigt intressant ämne. I och med att de populära webbläsarna Firefox och Safari gör det allt svårare att spåra besökarnas trafik på webbplatser så blir det mer och mer utmanande att marknadsföra på internet.
Sedan 2017 har jag varit Google Ads-certifierad
Paid Social; annonsering i sociala medier, eller SMM (Social Media Marketing) domineras av YouTube och Meta (Facebook och instagram) i Sverige. Det är relativt lätt att annonsera på dessa plattformar och relativt billigt. Men i längden, om man inte riktar sin annonsering mot rätt målgrupp, blir denna typ av annonsering bara dyrare och dyrare.
Optimering av Sociala kanaler eller SMO (Social Media Optimization) är teoretiskt relativt lätt. Egentligen är det bara att fylla i all information som respektive kanal vill ha och regelbundet posta innehåll. Men för att nå rätt publik och hitta sin målgrupp i sin kanal gäller det att ha en plan.
Behöver du eller ditt företag hjälp med Digital Maknadsföring eller Webbutveckling? Då hjälper jag gärna till.
Kontakta mig så kan vi diskutera lösning.