Om du har en hemsida eller blogg. Kolla om du kan använda dig av avancerade utdrag (rich snippets) i ditt innehåll. Detta snyggar upp ditt sökresultat, som t.ex. Bozzanovas kund Minälv, vars sökresultat, som visas ovan, jag fixade till för ett tag sen. För att få till detta utseende behövde jag endast lägga till rich snippets-taggar för datum, namn och en länk till eventinformationen.
Google stödjer i dagsläget följande ämnen för avancerade utdrag:
När du har inkluderat alla rich snippets-taggar du vill använda i din kod så är det vettigt att testa den i Googles testverktyg för avancerade utrdag. Om din kod är felaktig eller om du glömt en komponent så kommer Google inte att ta med detta i sökresultatet. När koden är OK, gå in i Google Webmaster Tools och använd verktyget "Hämta som Google" och be Google att indexera sidan. Inom någon timme kommer du se resultatet i din sökning.
För att tagga dina element på sidan kan du använda dig av Mikrodata (rekommenderas), Mikroformat eller RDFa. Du hittar även mer ämnen och information för avancerade utdrag på Schema.org.
Läs mer om avancerade uttrag och rich snippets i Googles guide för webmasters.
Om du har ett konto på Google Webmaster Tools (vilket du bör ha om du har en hemsida eller blogg) kan du med hjälp av deras Datamarkeringsverktyg tala om för Google vilka sidor som du vill använda avancerade utdrag på, utan att skriva en enda extra kodrad.
Med verktyget kan du skapa avancerade utdrag för:
Läs även Guide To Generating Rich Snippets, eller Build Rich and Awesome Search Snippets, för mer information om avancerade utdrag.
Lycka till!
Jag är Marketing Specialist / Webbutvecklare på Bozzanova Reklambyrå i Vänersborg. Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Google Ads, Social Ads, WordPress och Webbutveckling är min vardag.