Vad menas med lokal sökmotoroptimering (SEO)? Lite förenklat är lokal SEO sökoptimering som riktar sig mot lokala sökningar på Google eller annan sökmotor. Det är lämpligt att tänka över sin lokala SEO-strategi om man exempelvis har butiker eller kontor på flera orter, eller försöker erbjuda tjänster i vissa städer, områden, eller länder.
On Page SEO är sökoptimering som görs inom den egna hemsidan. Det vill säga att man trimmar innehållet (rubriker, texter, bildtexter, länkar med mera) mot de sökord och sökfraser som man vill, eller tror, att besökare ska använda för att hitta till hemsidan vid sökningar på Google eller annan sökmotor.
Lokal On Page SEO är då innehåll som är sökoptimerat mot lokala sökningar där man ofta inkluderar ortsnamnet tillsammans med den tjänst som man erbjuder. Exempelvis: Sökoptimering i Vänersborg.
Off Page SEO är då all sökoptimering som man gör utanför den egna hemsidan. Lokal Off Page SEO innehåller bland annat: NAT, Länkbygge och Google My Business.
En del i den lokala sökmotoroptimeringen är att se till att Namn, Adress och Telefonnummer (på engelska används ofta uttrycket NAP - Name, Address, Phone number) är korrekt samt att det är samma information som finns på alla andra ställen där företaget är listat.
Se till att ta kontroll över din företagsinformation på Google. Detta gör du via Google My Business. Genom att ta kontroll över din information på Google kan du:
När ditt företag är verifierat i Google My Business listas din information i sökningar på bland annat Google Maps.
Länkar är en av de viktigare bitarna i Sökoptimeringsarbetet. Vid Lokal SEO är strategin den att försöka få lokala länkar att peka in mot sitt lokala innehåll.
Behöver ditt företag hjälp med Lokal Sökmotoroptimering? Då får du gärna kontakta mig så ska jag hjälpa er att synas bättre lokalt.
Jag är Marketing Specialist / Webbutvecklare på Bozzanova Reklambyrå i Vänersborg. Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Google Ads, Social Ads, WordPress och Webbutveckling är min vardag.