Golfa runt Vänern fräschar upp hemsidan

Golfa runt Vänern ny hemsida från Bozzanova reklam- och  webbyrå

I veckan lanserade vi, på Bozzanova, Golfa runt Vänerns nya hemsida. Golfa runt Vänern är en förening bestående av 19 golfklubbar runt Vänern, som har gått ihop för att bättre marknadsföra sig och erbjuda ett kanonbra golfpaket. Under 2014 hade dessa golfklubbar tillsammans 4500 turistbesök, vilket var en ökning med 32 % från 2013. Vi får hoppas att den nya hemsidan ska bidra med mer besök på golfbanorna, så att dessa siffror blir bättre för säsongen 2015.

Golfa runt Vänerns nya hemsida är mer grafisk än den förra, och har mer fokus på bilder. Vi hoppas att klubbarna under denna säsong kommer få in massor med bra bildmaterial, som med deras unika miljöer kommer göra en bra marknadsföring för dem.

Hemsidan använder WordPress som publiceringsverktyg. Det nya temat är byggt runt ramverket Bootstrap och gör hemsidan responsiv och därmed kan visas på fler enheter och plattformar. Vi har gjort en helt ny kartfunktion, som använder Google Maps och SVG-ikoner, som har stora möjligheter till anpassning. Presentationen av golfbanorna har också fått ett lyft, från förra hemsidan, med mer möjlighet till grafiskt material och en bra funktion för att visa upp deras faciliteter.

Besök Golfa runt Vänern: www.golfaruntvanern.se.

V21: Lanseringar, Minälvs årliga resa, Adobe CC, praktikanten lämnar oss

Adobe Creative Cloud

Veckan har varit fullspäckad med händelser för oss i arbetslaget på Bozzanova. Nya kunder har hittat oss och nya projekt har trillat in. Vi har lanserat kampanjen Fossiloberoende 2030, som Fyrbodal driver. Ett VGR-projekt, som vi vann via anbud, börjar närma sig slutet. Vi har i veckan lanserat två hemsidor, The Distant Sound och Project In Site, till ett konstprojekt, samt fått klart och levererat mycket av deras trycksaker. Det har varit en medlemsresa med Minälv och vår praktikant gjorde sin sista vecka hos oss.

Praktikanten Laila lämnar oss

Laila, vår praktikantVår praktikant Laila, som läser konceptutveckling mot e-handel i Uddevalla, avslutade denna vecka sin praktik hos oss på Bozzanova. Förhoppningsvis kommer hon tillbaka till oss nästkommande praktikperioder i utbildningen.

Laila är mycket duktig och har slitit väldigt hårt hos oss. Jag kan varmt rekommendera henne till framtida arbetsgivare, som en dag kommer anställa henne som konceptutvecklare.

Minälv reser till Kroppefjäll

Efter varje vår tackar Minälv av sina medlemmar genom att anordna en resa, ett utflyktsmål. I år blev det ett besök till Kroppefjäll. Personalen på Kroppefjäll bjöds oss på en rundvandring på anläggningen, en mycket god middag och en trevlig kväll. Läs mer om kvällen på Kroppefjäll.

Vi uppgraderar till Adobe CC

Från nästa vecka börjar vi uppgradera våra programvaror på kontoret till Adobe Creative Cloud. Det ska bli kul att börja titta på lite nya program i Adobe-serien. Bland annat Edge Animate ska bli lite kul att leka med.

Certified SiteVision Website Developer

I går kom mitt diplom från SiteVision AB som säger att jag efter utbildning är numer en certifierad SiteVision-utvecklare, eller som det snyggt står: Certified SiteVision Website Developer. I och med min certifiering är nu Bozzanova Reklambyrå ett SiteVision certifierat partnerföretag.

SiteVision

SiteVision är en kraftfull plattform som kan användas för CMS (Content Management System), Intranät och e-handel med mera. Plattformen är responsivt och kommer med en mängd färdigbyggda moduler samt kräver ingen egen kod för att kunna arbeta med det.

Marknadsföring på nätet

Nyligen har jag börjat testa lite med annonser och annonsering för några av mina sajter. Dalslandsstuga, som är en stuga vi hyr ut i norra Dalsland, har jag provat att annonsera på Facebook. Dalslandssemester, som är en experimentsida, där jag testar bland annat Google Adsense och affiliate-annonsering på samt nyligen även en annonskampanj på Facebook.

Facebook-annonsering

De annonser jag testat är annonser för att få folk att gilla facebooksidan. Mina annonskriterier har varit väldigt specifika och med den valda målgruppen och annonsbudgeten skulle jag ha en möjlighet att nå 2000-8000 personer per dag. Jag är dock väldigt förvånad över resultatet.

Min första kampanj för Dalslandsstuga riktade sig mot boende i Europa, snarare Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien och Österike. De skulle vara i ett förhållande av något slag och 25+. Intressen skulle bland annat vara friluftsliv och golf. Totalt nådda personer i kampanjerna blev ca 1000, alltså rätt långt ifrån 2000-8000 per dag och majoriteten av personerna som har gillat sidan verkar inte alls stämma överens med den målgrupp jag riktat annonsen mot i kriterierna.

Min andra kampanj var för Dalslandssemester och riktade sig till dalslänningar – boende i Dalsland. Kriterierna var boende i Åmål, Ed, Mellerud, Färgelanda och Vänersborg med 40 kilometers omnejd och vara 25+. I övrigt skulle de gärna vara i ett förhållande och prata svenska eller engelska. Med dessa kriterier skulle kampanjen ha en räckvidd på 1900-5000 personer/dag. Denna kampanj är inte färdig än, men även här verkar det som att annonsen inte träffar målgruppen riktigt rätt.

Annonser på hemsidan

På Dalslandssemester testar jag mig fram med annonsering. Jag testar Google Adsense och några så kallade Affiliate-nätverk. De jag hittills har registrerat mig på är Adtraction och Tradedoubler, som ska vara några av de största på den svenska marknaden. Men här håller jag ju på att bygga upp ett innehåll, så jag får återkomma med utfallet.

Slutord

Min tanke med att testa annonsering på nätet är att lära mig mer om vad som fungerar, så jag kan rekommendera till mina kunder om hur, var och när. Så nu är jag nyfiken på vad du tänker om annonsering på nätet. Vill du att jag ska testa något? Har du tips på hur jag kan göra bättre? Kommentera gärna.

Hyr stuga i Dalsland

Hyr stuga i Dalsland! Min stuga då alltså. Tidigare i år blev jag nämligen delägare i en stuga i Dalsland. Vi använder oss av Novasol, som agent, där man kan hyra vår Dalslandsstuga. Som en liten bisyssla, till uthyrningen och det vanliga arbetet på Bozzanova, hade jag tänkt att jag skulle använda stugan som ett sätt att hjälpa andra företag och verksamheter inom besöksnäringen med marknadsföring. Detta kan vara andra boenden, restauranger, event, affärer, med mera i Dalsland. Idén är enkel: Betalar man mig en slant, så kan jag publicera något åt dem på hemsidan, eller de sociala kanaler, som vi använder till stugan.

Hyr stuga i Dalsland. Perfekt för golfsemester. Hyr Dalslandsstuga

Om vår Dalslandsstuga

En utbyggd Dalslandsstuga med härlig panoramautsikt över en bedårande liten sjö. Njut av den dalsländska naturen på närliggande vandringsleder. Du kan även göra utflykter med t ex dressin eller kanot. Det finns gott om bär och svamp i skogarna och fisk i sjöarna (fiskekort krävs) i närområdet. Stugan ligger dessutom bara några minuter bort finns en av Sveriges bästa golfbanor – Forsbacka Golfklubb. I vår stuga bor du avskilt och ostört, men har ändå endast 15 km till Åmål – en idyllisk småstad vid Vänern – som erbjuder ett rikt utbud av kultur- och fritidsaktiviteter.

I stugans nedre plan finns kök och vardagsrum med öppen planlösning och öppen spis för mysiga hemmakvällar. På övre plan finns 3 sovrum med totalt 7 bäddar och barnsäng. Övervåningen når man via en smal och brant trappa. Utomhus finns tre uteplatser, varav en är under tak, där man kan njuta av den lugna miljön och den vackra utsikten från morgon till kväll. 30 meter från huset finns privat bad- och båtplats. Stugan har internet och TV med internationella kanaler, via fiber.

Hyr stugan via Novasol
Novasol har öppnat bokningen för säsong 2016. Hyr din semesterstuga idag!

Marknadsför besöksnäring i Dalsland

Vill du få lite extra skjuts i marknadsföringen för ditt företag, eller event, i Dalsland? Kontakta mig för mer information – contact@jontang.se.

Glöm inte att följa Dalslandsstuga på sociala medier. Vi finns på Facebook, Google+, Instagram och Twitter.